Mail från två nonchalanta herrar

3 feb 2013 kl. 14:11 skrev "Hans Rapp" <hansrapp@hotmail.com>:

 

Bäste Hans. 

 

 

 

Jag känner inte till just ditt fall och har såvitt jag minns inte varit involverad i det.

Det som krävs i form av utredningar och underlag för att återkalla ett körkort pga synfältsdefekter framgår av de gällande föreskrifterna http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS%202012_19.pdf

 

 

 

Här finns kraven i kapitel 2 och de utredningar som krävs anges i kapitel 16, paragraf 5 och följande.

 

 

 

Hälsningar, Lars Englund, chefsläkare.

 


Skickat från min iPad

 

Hej igen och tack för ditt beröm.

Jag tänkte också tanken att det kan vara dåliga kostvanor bakom. När man som du hade missbildade blodkärl tror jag dock inte sådana riskfaktorer har lika stor betydelse.

Bästa hälsningar

 

Lars Englund, leg läk, MD, chefsläkare
Trafikmedicinska Rådet

Sektion trafikmedicin
Enheten behörigheter
Väg- och järnvägsavdelningen
Direkt: 010-49 55 765

Transportstyrelsen 
Box 267
781 23 Borlänge
www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503

 

 

Från: Hans Rapp [mailto:hansrapp@hotmail.com]
Skickat: den 24 februari 2013 13:08
Till: Englund Lars
Ämne: Re: Synfältsbortfall

 

 

 

Hej Lars. Jag måste säga en sak att du överraskar mig med att du verkligen tar dej tid med mina frågor och det ger mig ett stort förtroende till dig att du verkligen har tid att lyssna, det är en mycket bra chef. Jag har inte berättat så mycket om mig men jag är arbetar på Posten Nord som jag tycker är värdens bästa arbetsgivaren efter mångårig lastbilschaufför så fick jag andra arbetsuppgifter inom Posten när mitt körkorts drog in efter min stroke, nu är jag på terminal HUBB Stockholm. Jag har en teori om varför lastbilschaufför kan drabbas av stroke nu kan man nog inte bara skylla på att trafiksituationen men det är nog en bidragande orsak men jag skulle nog tro att tobaksrökning och den dåliga kost som så många chaufförer sätter i sig som allt för mycket kaffe  korv och hamburger. Efter som jag lastar en del Finlands trailer så är det mycket chaufför från Balt,länder kör och där är det mycket cigaretter och red bull som måste vara helt förkastligt, jag har själv varit rökare men den dagen som jag fick min stroke 091003 så har jag inte rökt en ända cigarett nu har man fått tillbaka lukter som man inte har känt på sommarn sen man var barn. Att jag fick min blödning var att jag har 2 missbildade blodkärl i huvet som ett började att läcka jag skulle misstänka att det är långvarig tobaksrökning kan vara en bidragande orsak jag tror att de kallas durafistel men jag är osäker på det. Jag var sjukskriven i 4 månader en hemsk tid jag låg på nervo i 6 dagar och sedan blev jag utskriven, efter som de hade gått in i ljumsken så fick jag inte lyfta något på 3 månader så det var en mycket svår tid med viktökning. Äntligen så fick jag börja att arbeta igen och det var 10 02 01 och det är den bästa läkemedel som fins i mitt fall så mår jag psykiskt dåligt att vara sjukskriven jag anser att arbete är lika med  hälsa tror inte alls på långa sjukskrivningar men det beror nog från fall till fall. Jag tror att det fins mycket att lära ut till chaufförer som tillexempel kostvana som många knappt kan stava till tänk den dagen när någon drabbas av ett tillbud och sitter och kör ett fullastat fordon bil och släp på 60 ton hur stoppar man ett sånt jag vet inte. Vi hörs Hans Rapp

 

From: Englund Lars

Sent: Friday, February 22, 2013 9:32 AM

To: Hans Rapp

Subject: SV: Synfältsbortfall

 

 

 

Kommer här.

 

Den andra saken var svårare att svara på. Förhållandevis hög ålder? Hur tänker du själv?

 

Lars Englund, leg läk, MD, chefsläkare
Trafikmedicinska Rådet

Sektion trafikmedicin
Enheten behörigheter
Väg- och järnvägsavdelningen
Direkt: 010-49 55 765

Transportstyrelsen 
Box 267
781 23 Borlänge
www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503

 

Från: Hans Rapp [mailto:hansrapp@hotmail.com]
Skickat: den 21 februari 2013 10:54
Till: Englund Lars
Ämne: Re: Synfältsbortfall

 

 

 

Hej Lars. Jag vill gärna att du skickar den rapporten .Tack på för hand. Jo det var en sak till som jag har tänkt på,  Under en 3 års tid så har 5 chaufförer drabbads av stroke på min arbetsplats, vad kan det beror på, jag är nog den som har klarat mig bäst. MVH. Hans Rapp

 

From: Englund Lars

Sent: Monday, February 18, 2013 9:34 AM

To: Hans Rapp

Subject: SV: Synfältsbortfall

 

 

 

Hej igen. Det som ligger bakom reglerna i den föreskrift du tagit del av är bland annat ett EG-direktiv. Du kan läsa vidare om detta i det PM som hör till föreskriften i fråga. http://www.transportstyrelsen.se/Global/Vag/Trafikmedicin/PM%202010-10-29%20till%20TSFS%202010-125.pdf under kapitel 2 och 16. Om du är kunnig på mer vetenskaplig text (på engelska ) finns det sedan en rapport från medicinska och andra experter som ligger till grund för det direktivet. Säg till om du vill ta del av den också. Här finns referenser till en del internationella vetenskapliga studier på området.

 

I Sverige görs ingen systematisk registrering av sjukdom som orsak till olyckor och jag kan därför inte svara på din fråga om detta. Det finns en del sådana fall dock. Men att de kommer till Transportstyrelsen kännedom är mer av en slump. Detsamma gäller för de flesta andra sjukdomar. Vi vet till exempel inte heller hur många som orsakas av för dålig synskärpa, av epileptiska anfall under färd, av demens eller hjärtsjukdomar. De krockar som orsakas av sjukdomen alkoholberoende kan synas i form av att man har alkohol i blodet när man krockar men den sjukdomen kan ju också ge besvärlig abstinens när man inte dricker och även annan allvarlig hälsopåverkan av betydelse som kvarstår också när man är nykter för stunden.

 

Vänliga hälsningar.

 

 

Lars Englund, leg läk, MD, chefsläkare
Trafikmedicinska Rådet

Sektion trafikmedicin
Enheten behörigheter
Väg- och järnvägsavdelningen
Direkt: 010-49 55 765

Transportstyrelsen 
Box 267
781 23 Borlänge
www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503

 

Från: Hans Rapp [mailto:hansrapp@hotmail.com]
Skickat: den 17 februari 2013 13:37
Till: Englund Lars
Ämne: Synfältsbortfall

 

 

 

Hej Lars, Nu har jag gått igenom det föreskrifter om synfältsbortfall som Transportverket har och i står det endast vad som krävs, men jag vill veta vad den är baserad på vilka utredningar som har gjorts hur har man tänkt. Jag har själv gjort efterforskningar när det gäller bilkörning med synfältsbortfall, har haft via E-post kontakt med Mark Nibert if försäkringsbolag som i sin tur har frågat runt bland kollegor och Anders Kullgren på Folksam. De hade ingen information om att förare med synfältsbortfall skulle vara mer olycksdrabbad jag frågade Mari Melkersson på Trafikanalys hon hade ingen information om olyckor med personer med synfältsbortfall. Jag har även gått igenom vägtrafikskador 2011 som Trafikanalys med Mari Melkersson har presenterat så finns det inga uppgifter om trafik olyckor med personer som har synfältsbortfall. Nu hoppas jag att du, Lars kan presentera någon statistik för mig om vilka olyckor som personer med synfältsbortfall eller vill man bara i tron om att förebygga att det är så, om det är att förebygga då har jag mängder med idéer. Och det första är att det absolut skall vara 0 % alkohol där har vi den värsta orsaken med trafikolyckor med dödlig utgång vid bilkörning och en begränsning med hästkrafter i bilar och motorcyklar, där är det få personer som behärskar motorer med massor av hästkrafter. Varför ska det vara flera hundra hästar i en familjebil.          

Med vänlig hälsning Hans Rapp

Feb 2, 2014 kl. 11:06 skrev "Hans Rapp" <hansrapp@hotmail.com>:

 

Hej

 

Att man inte kan köra bil om stora delar av synfältet fattas tror jag ingen protesterar mot, däremot är det svårt att sätta gränser för hur mycket synen får vara skadad för att man fortfarande kan vara en söker bilförare. Jag håller med dig om att mer forskning behövs. Glädjande nog är en trafiksimulator på väg att konstrueras för att man på ett säkert sätt ska kunna bedriva sådan forskning. Om allt går som planerat kommer den också kunna användas i det enkilda fallet, för att testa om en person med en synskada ändå kan var en säker bilförare. Det kommer dock att ta lite tid - det är komplicerade frågor det här.

 

Hälsningar

 

Bertil Lindblom

 


Skickat från min iPad

Nu skickade jag ett mail till åt professon Bertil Lindblom. Men det svarade han aldrig på, tyckte inte att han hade svarat på alla frågor i det första.

 

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

25.03 | 11:20

Jag köpte dyra pris glasögon från USA,kontaktade LQRS englund,frågade om det var ok,har aldrig provats,men klarar du en synfältets,borde det vara ok.när jag se

...
11.11 | 12:23

Hej
Min ögonläkare skickade alla papper till Transportstyrelsen så att dom skulle ta beslutet om att dra körkortet.Varför går man till en ögonspecialist?

...
07.07 | 20:58

Det är kriminellt att ”döma” på osakliga grunder!
Anmäl ögonläkaren och kontakta mig!
GMP:s krav är omfattande.
Jag kommer att agera mot brottslingarna!

...
07.07 | 20:53

Många är ”dömda” till indragning av körkortet grundat på resultatet från en
”maskin”, som inte uppfyller kravet som TSV har, att den ska uppfylla GMP!

...
Du gillar den här sidan